Setembro, sempre a mesma canción

Este artigo tamén está dispoñible en: Castelán

Xa se nota como os días van a menos. Sinto setembro como un mes de ocaso, de decaída, aínda que para moitos dos meus sexa tempo de bos propósitos no que todo empeza de novo. Pasamos do sol e das terrazas acolledoras aos viños á luz fluorescente dun mostrador que, cando te despides del, xa está a noite na rúa. E mentres busco refuxio na casa, outros ven a hora perfecta para o deporte: setembro é o mes dos ximnasios, da enerxía, pero eu vou encollendo coas horas, arrastrando os pés como Lou Reed as notas en September Song.

María Vázquez e Luis Tosar nun fotograma de Quien a hierro mata, do director Paco Plaza (2019).

Luis Tosar estreou este setembro película con Paco Plaza, Quien a hierro mata, «unha viaxe emocional honesta e brutal», tuiteou o director Jorge Coira ao saír da estrea. Os guionistas, Juan Galiñanes e Jorge Guerricaechevarría, crean un ambiente perfecto para enfiar unha historia de emocións a través de caracteres cheos de profundidade. Con mestría, mudan a posición de poder dos personaxes e revelan o auténtico protagonista da cinta: a escuridade da alma, o odio. A Galicia do contrabando de droga latexa na trama, como os corazóns de Luis Tosar, de María Vázquez e de Xan Cejudo, quen, na pel do narco Antonio Padín, déixanos unha interpretación que impacta; desgraciadamente a derradeira das súas.

Xan Cejudo, dirixíndose a recoller o premio María Soto 2011, o premio de honra dos XV Premios María Casares.

Xan marchou un setembro. Sen ruído, como adoitaba facer todo. Lector e escritor incansable, actor e director, foi un home comprometido, imprescindible para entender a historia do teatro, que impartiu sabedoría como mestre de interpretación. Entre os seus alumnos avantaxados, o propio Tosar, a quen a profesión lle regalou o conmovedor duelo final de Quien a hierro mata.

Luis Tosar e Xan Cejudo, en Quien a hierro mata.

Coñecino en 1984, cando o Centro Dramático Galego comezaba a súa andaina e Xan formaba parte do elenco de Woyzeck. Admirábao e por iso pedinlle a Morris e a Santiago Montenegro que nos presentase. A empatía xurdiu axiña e non tardamos en coller confianza. A televisión e o teatro xuntounos durante moitos anos nun estudio ou cun café por medio; a súa presenza sempre me impoñía un inmenso respecto e a súa conversa atrapábame. Non gozou en vida o recoñecemento do público que, estou certa, merecía por tanto como se entregou no teatro, no cine e na televisión. Estremece o seu traballo en Quien a hierro mata, que confío en que á fin descubra para o gran público a relevancia que Xan tivo sempre para moitos de nós. Era imposible non palpitar véndoo actuar; en cada papel.

O director de O Que arde, Oliver Laxe, con Benedicta Sánchez e Amador Arias, os protagonistas da cinta en Cannes.

Setembro é o mes, en Compostela, do festival internacional de cine Curtocircuíto, un referente das estreas ata esas datas. Para esta edición, Pela del Álamo, o seu director, anunciou a pre estrea da última película de Oliver Laxe, O que arde, galardoada no pasado festival de Cannes e seleccionada para os premios do cine Europeo. Curtocircuíto mima cada proxección, e contar en primicia coa película de Oliver demostra o interese dos cineastas en ter visibilidade no festival. Ademais do director, no Teatro Principal estarán os protagonistas da cinta, Amador Arias e Benedicta Sánchez. Non sabemos se, desta volta, Benedicta arrancará cunha muiñeira, coma fixo en Cannes, pero seguro que regalará amor a mans cheas polo seu, defenderá a beleza de Corgo, a liberdade e engaiolará co lume da súa intelixencia. Aos galegos xa nos arrebatou este verán coas súas palabras na Radio Galega, cando o xornalista Kiko Novoa fiou con ela unha conversa deliciosa e cómplice. Parabéns, Pela, por esta edición, e xa van dezaseis, de Curtocircuíto, un festival dos grandes e imprescindible.

Pela del Álamo, o director do festival Curtocircuíto.

Lou Reed acompañou cada palabra deste setembro. Débolle que me convidase a aparcar o ordenador uns minutos e bailar, a lembrar con nostalxia a Xan e a recoñecer o traballo de amigos e compañeiros feito con profesionalidade e agarimo. Perfect Day, mestre.

Xan Cejudo, o Antonio Padín de Quien a hierro mata.

Este artigo tamén está dispoñible en: Castelán

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail