A Vailima de Aute

Ata hoxe nunca souben onde vivía Luis Eduardo Aute. Endexamais pisei o seu «acocho» (il dixit), a súa «illa no corazón de Madrid». E porén, cantas veces estiven alí!

Aute foi unha influencia fundamental para min; tan decisiva –decátome agora– coma a de Lorca, Dylan, Lennon ou Neruda. Os meus amigos da adolescencia saben que, as catro e dez da madrugada, a hora do Autelus (chamabámola nós) era aquela na que eu, guitarra en mao, daba en cantar tódalas cancións do poeta e pintor cuxos acordes fora quen de atopar entre os trastes do mastro. Especialmente cando todas e todos pasabamos a noite no chalé que os pais da –agora– novelista Belén Gopegui tiñan en Robledo de Chavela, onda a estación da NASA.

Con Aute coincidín en varias ocasións ó longo da miña vida. Ás máis delas, na Hiperión de Jesús Munárriz, en cuxa libraría traballei sendo moi novo e en cuxa editorial publiquei o que considero o meu primeiro libro real, Identidades, sinte das miñas primeiras traducións. Aute, amigo íntimo de Munárriz, frecuentaba aquel centro neurálxico da poesía española no que, ademais, il publicaba os seus versos; e eu, que me pasaba media semana alí (primeiro choiando, e logo folleando libros e libros que nunca podía comprar) de cando en vez me atrevía a abordalo. Despois, ó virme a Galicia, perdín toda oportunidade de velo en algures, non sendo como asistente a algún dos seus concertos no Coliseum da Coruña. Ende ben, tres lustros máis tarde, no 2016, o seu último ano de actividades públicas, «o fume e mailo azar» quixeron que volvese bater con il.

Aute con Xoán Abeleira na Feira do Libro de Madrid

En febreiro ámbolos dous participamos, xunto con outros poetas de distintas idades, nunha homenaxe ó seu amigo da xuventude Diego Jesús Jiménez celebrada na Casa Encendida e patrocinada por Bartleby Ediciones, que acababa de reeditar, cincuenta anos despois, o libro La ciudad. Aute amosouse ben interesado pola escolma Pleamargen, de André Breton, que eu publicara entón en Galaxia Gutenberg, e prometinlle enviarlle un exemplar ó día seguinte. Logo ficamos un cacho no soto, sos, falando do surrealismo, da súa viaxe de estudos a París, dos artistas que il vira ou coñecera alí, namentres o meu amigo e editor, Pepo Paz, teimaba e quitarnos algunhas fotos.

Daquela, andaba eu a atravesar unha crise laboral moi seria, polo que Paz, a finais de maio, tivo a xentileza de ofrecerme traballo na caseta que Bartleby compartía con Demipage na Feira do Libro de Madrid. David Villanueva editara recentemente El niño y el Basilisco, o último libro de Aute, e os tres pasamos varias tardes, sumamente agradables, de leria con il. Aute era unha compaña exquisita: serio e bromista asemade, culto e campechano; todo oídos na conversa; nada presuntuoso; sempre natural. Nun dos raros momentos nos que non estaba a asinar un exemplar, atrevinme a contarlle algo que endexamais lle contara a ninguén e que, xaora, endexamais pensei chegar a contarlle a il: que durante unha época concreta da miña vida (se cadra despois de que Aute e a súa familia se mudasen alí?) eu soñara cadora que ía visitalo. Non lle dei detalle ningún, mais o meu soño recorrente adoitaba transcorrer máis ou menos así: Aute e mais eu charlabamos sobre diversas cousas mentres percorriamos os cuartos; ás veces il me desvelaba algún segredo, amosábame os seus cadros, líame os seus poemas, e mesmo terminaba improvisando, cos seus músicos e comigo, un concerto en certo parque pequecho que había naquel rueiro. Sentín moita vergonza ó confesarlle ás miñas excursións oníricas ó seu fogar, mais il escoitoume co maior respecto do mundo e, coa maior sinxeleza do mundo, comentou: «Pois deberías vir un día. Seguro que é a mesma casa que visitaches en soños». «Non o creo», retruquei eu, incapaz de maxinar a verdade, «porque é unha casa-casa, de varios andares; non un piso». E Aute, arregalando os ollos, exclamou: ¨Éche así!¨, sen especificarme como era nin onde estaba a vivenda.

Pouco antes de pecharmos a caseta, Aute tivo a amabilidade de agasallarme con tres autógrafos: un para a miña filla, Laura; outro para a miña compañeira, Ana María; e outro para a novelista e poeta Begoña Paz. E en cada un dos folios en branco, sinte do debuxo dos amantes bicándose que adoitaba facer, escribiu, a petición miña, un fragmento de dúas das súas cancións: «Sin tu latido» e… «A por el mar»? «¡Tío, hace décadas que no canto esa! Recuérdamela, por favor…» E velaí estiven eu, cantándolle Aute a Aute…

Á semana seguinte, vino por derradeira vez. Il estaba asinando noutra caseta, e eu, de camiño á nosa, da que liscara un intre para comprar un café e, de paso, saudar ó Manolo Rivas, que tamén estaba na Feira, achegueime a preguntarlle se recibira as obras de Breton. Asentiu, deume as grazas, e axiña, con ar de desesperado, preguntoume se levaba tabaco. «Joder, aún tengo para rato aquí, y me he quedado a dos velas». Aute, como é sabido, adoraba a nicotina en tódolos seus formatos. Eu deille catro ou cinco cigarros, e marchei… cheo de remorso. Que merda! Andaba moi mal de cartos, e debía seguir choiando, pero… que diaños! O Aute non tiña tabaco! Volvín correndo e guindeille o resto do paquete dicindo: ¨Toma, meu! Isto non é nada comparado con todo o que ti me deches.¨ Il sorriu e despediuse alzando o brazo.

Dous meses despois, Aute sufría ise infarto que o tivo varios meses en coma e por mor do cal, tres anos e medio despois, acaba de finar.

Hoxe, 7 de abril, en plena corentena do Estado de Alarma, veño de enterarme por un xornal de que Aute, tras vivir en varios pisos e en Pozuelo, achou a súa Vailima stevensiana nunha colonia de casas adosadas, construídas en 1926, preto do «parque máis fermoso de Madrid», consonte il: La Fuente del Berro, onde agora vanlle facer un monumento. Na nova viña unha foto da casa: a mesmiña coa que soñei.

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail