A Coruña.- A Comisión Galega dá Competencia (CGC) acordou perdoar a tres empresas de Ourense que presentaron dúas ofertas idénticas a un mesmo concurso público valorado en 2,5 millóns de euros, a cambio de que se comprometan a executar programas de defensa da libre competencia e que fagan pública a resolución do expediente sancionador que se lles abriu por incumprila.
Os feitos ocorreron en 2019, cando, segundo informa o diario dixital Praza Pública, as sociedades Obras e Servizos Gómez Crespo SL, Prado Lameiro SL e Atcon SL, estas dúas últimas constituídas en unión temporal de empresas (UTE), se presentaron ao concurso convocado pola Consellería de Economía, Emprego e Industria para a rehabilitación dun centro de saúde mental ao obxecto de reconvertelo en sede da Oficina Central de Emprego de Lugo.
A Consellería estaba dirixida entón por Francisco Conde, hoxe vicepresidente primeiro da Xunta no Goberno de Alfonso Rueda e tamén conselleiro de Economía, Industria e Innovación.
O proxecto tiña un prezo basee de licitación de 2.565.672,77 euros, e ao concurso preséntaronse dez ofertas. Aínda que finalmente a gañadora foi outra compañía, que o levou por algo menos de 1,8 millóns, a Xunta observou que as dúas propostas técnicas presentadas por Gómez Crespo e a UTE Prado Lameiro-Atcon eran iguais.
Tras apreciar indicios de prácticas anticompetitivas, a Consellería acordou remitir o expediente á Comisión Galega dá Competencia. O organismo, encargado de fiscalizar na comunidade o cumprimento da normativa estatal nesa materia, está presidido polo exdiputado autonómico do PP e ex presidente da Autoridade Portuaria de Vigo Ignacio López-Chaves.
A subdirección de Investigación a CGC apreciou na actuación das empresas «indicios racionais dunha posible conduta prohibida polos artigos 1 ó 3 da Lei de Defensa da Competencia».
Eses preceptos prohiben «calquera acordo, decisión ou recomendación colectiva, ou práctica concertada ou conscientemente paralela, que teña por obxecto, produza ou poida producir o efecto de impedir, restrinxir ou falsear a competencia en todo ou parte do mercado nacional» afectando ao «interese público».
Multas polo 10% do volume de negocio
Vulneralos está considerado unha infracción moi grave que se castiga cunha sanción equivalente de ata o 10% do volume de negocio da empresa infractora ou de máis de 10 millóns de euros se este non se puidese determinar, e de multas 60.000 euros para os representantes legais ou directivos da compañía que interviñesen na conduta considerada ilegal.
En maio do ano pasado, Obras e Servizos Gómez Crespo manifestou á CGC a súa vontade de colaborar coa investigación e solicitou a «terminación convencional» do expediente, unha figura da lei que permite aos infractores comprometerse coa resolución dos efectos negativos que a súa actuación puidese ter sobre a libre competencia. Pouco despois, Atcon e Prado Lameiro expresaron a mesma vontade.
A CGC estudou o caso, e o pleno do organismo acordou o mes pasado perdoar as multas ás tres empresas a cambio de que o máximo responsable de cada unha delas firme unha declaración que manifeste expresamente o compromiso da súa sociedade coa normativa de competencia; a que presenten e poñan en práctica un plan «crible» de cumprimento da mesma; a publicar a resolución nun lugar visible das súas páxinas na internet e a remitila ás asociacións profesionais ás que pertenzan co fin de sexan reenviadas ao resto de asociados.
Na súa resolución, o pleno da CGC considera que eses compromisos son compatibles coa promoción de «niveis aceptables de competencia» no sector, que a súa difusión terá «efectos beneficiosos» sobre el mismo porque poñerá de manifesto «cal son as boas e as malas prácticas» nel e as «graves consecuencias» que teñen estas últimas para as empresas infractoras, que deberán «afrontar expedientes sancionadores coa imposición de importantes» multas.
Ademais, o pleno tamén se congratula de que os compromisos das firmas citadas non só inclúen «o deber de absterse» de prácticas anticompetitivas, «senón tamén [o] de denunciar todas aquelas que poidan coñecer acolléndose, no seu caso, ao programa de clemencia».
Esa figura, similar á vixente na normativa antitrust da UE, libra do pago de multas ás empresas que formen parte dun cártel e que denuncien a súa existencia delatando ao resto de participantes, achegando probas substanciais para a investigación.