Karlotti, a Palabra Encarnada e a cultura para maiorías

A imaxe fotográfica do pasado 22 de abril de Ígor Dieste no Cantón de Ferrol oscila entre o chocalleiro e o vergoñento. Un poeta –a gorra e as barbas non deixan lugar á dúbida– amosando un papel a uns policías que lle sacan medio metro de altura. Os permisos para o recitado de versos da Palabra Encarnada (antes Semana de Poesía Salvaxe) son municipais como os policías, pero nese concello non debe haber moita comunicación interna e unha funcionaria de xorne prusiana envía á parella da orde xa que os vates lle amolan. No seu informe escriben: «Varias personas se encuentran leyendo un manifiesto con varios micrófonos y megafonía portátil y una pancarta desplegada con el lema:A poesía é a maior arma letal contra a imbecilidade do poder’». O certo é que non había ningún megáfono, si dous micros, e verbo do lema da Palabra Encarnada o que estaba escrito era: «A poesía é o antídoto contra a letal imbecilidade do poder», pero a ninguén lle escapa que ao reproducir cinco liñas, de entre unha e tres palabras, un pode trabucarse. En calquera caso o poder, municipal, debeu sentirse aludido.

O envío da policía foi a culminación dun desleixo cara a unha cita que o único que fixo foi prestixiar a cidade e iluminala nun ámbito inédito. En 2008 naceu en Ferrol a Semana da Poesía Salvaxe no breve tempo en que Yolanda Díaz ocupou a concellería de Cultura ferrolá. A idea de Marcos Lorenzo fíxose carne da man dos escritores Guillermo Ferrández e Karlotti, o poeta da gorra e as barbas da imaxe. Rúas, bares, mercados e praza públicas foron tomadas por poetas de todos os lugares e condicións. Nas palabras dos seus responsables a intención era achegar: «Un pequeno electroshock creativo empregando a ferramenta máis humilde e democrática que existe: a palabra». Cada mes de abril dos últimos anos, ducias de creadores foron facendo de Ferrol un espazo cálido, de intercambio de experiencias interxeracionais e alegría vital. Unha cidade que loitaba contra a sona que ten fóra e que ás veces é espallada polos naturais. Ateneos, bares e mercados atentos para escoitar palabras e música, pero tamén o teatro Jofre e o Auditorio como foi a experiencia do lembrado Carlos Oroza, Nuno Júdice, Paco Ibáñez, Olga Novo e tantísimos artistas que por alí pasaron deixando a súa pegada. A maiores, escolmas, exposición fotográficas e un futuro documental de Carlos Quirós amplían o ronsel da cita poética que este ano fixo como o barón de Munchausen para sobrevivir: tirarse dos pelos cara a arriba para saír da lama, ou sexa, rascarse o peto con colaboracións de bares e amizades varias. Isto si é cultura popular.

«Hai eventos que contan con apoio municipal e eventos que non contan con el», responde de xeito glacial á prensa local o Concello sobre a falta de axudas á Palabra Encarnada. Só durante o goberno do PP de Rey Varela deixouse de apoiar esta iniciativa. Polo menos desde o principio dicíanlles aos responsables que non lles ían dar un can e non os toleaban. Por non dar nin lles daban un enchufe (eléctrico) para conectar a amplificación. Iso é deixar as cousas claras. A Concellería de Cultura do actual alcalde Ángel Mato (PSOE) prometeulles axuda e colaboración, como o pasado ano, ata hai unhas semanas nas que lles deixaron claro que enchufes (eléctricos) vale, pero cartos non.

«Hai eventos que contan con apoio municipal e eventos que non contan con el», seica di o Concello sobre a renuncia a apoiar a Semana da Poesía Salvaxe/A Palabra Encarnada. O que non di é que hai uns meses publicaron un fondo estudo sobre a cultura en Ferrol (pode consultarse na propia web do Concello) no que expertos e axentes culturais interrogados avaliaban unha ducia dos «acontecementos de maior relevancia» da cidade. Nesa lista que aparece na páxina 70 figura a Semana de Poesía Salvaxe no sexto lugar. Entón, para que se lle consulta aos expertos culturais se logo non lles van facer caso nin van apoiar o que cren máis valioso? Hai máis exemplos na mesma lista como no caso do ciclo Jazz de Ría, pero tamén outros significativos como a película Valentina de Chelo Loureiro, galardoada cun Goya, a falta de apoio a produtoras, á única editorial da cidade, selos discográficos… por non falar da terceiromundista situación da Biblioteca Municipal.

Non faltan creadores novos, pero no eido cultural Ferrol é exemplo de goberno municipal que aposta polo vello coñecido e rendible politicamente. Facendo cultura abeirada a un determinado perfil de cidadán, protexida pola prensa máis dócil coa que non gozaron os seus predecesores, bastante máis creativos neste eido. No fondo, o que hai é un proceso de xentrificación que exclúe apostas pola raíz, a base que no futuro dará os seus froitos. Pola contra, ofrécense programacións que buscan só o público masivo e oferta en mans de programadores externos. É necesario coidar os cartos públicos, pero non se pode funcionar só con criterios economicistas, desconectar dos cidadáns que deben ser o obxectivo global da administración. Tamén, saber escoitar a quen dentro sabe destes temas. Desde o público hai que cultivar ecosistemas que repartan xogo e cubran ámbitos desprotexidos, outras idades, outros perfís. De non atender iso, acábase afastando a creatividade máis próxima e, o que é peor, culminando en ridículos como o que pasou o día 22 no Cantón de Ferrol coa Palabra Encarnada e a policía. Aínda que quizais o máis negativo de todo non sexa iso, senón que os responsables municipais nin se decataron da imaxe que da cidade se deu.

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail