Castelao, o intelectual más importante da historia galega ao que Ortega Smith chamou «racista»

Ortega Smith chamou nun mítin en Ourense «racista, antiespañol e xenófobo» a Castelao, un dos intelectuais máis representativos da política nacionalista e literatura galega do século XX, exiliado trala derrota republicana na Guerra Civil (1936-1939).

O secretario xeral de Vox, Javier Ortega Smith, protagonizou un acto de campaña en Xinzo de Limia (Ourense) onde non dubidou en cargar contra a historia, cultura e idioma do territorio. Esta vez a ultradereita insultou a Alfonso Daniel Rodríguez Castelao (1886-1950), artista, escritor, político, nacionalista demócrata e republicano, figura que colaborou e liderou a elaboración do proxecto do Estatuto de Autonomía (1936) e que é homenaxeada cada ano polo Goberno autonómico.

E é que un día despois desas declaracións a Xunta de Galicia outorgaría as Medallas Castelao 2020 a figuras como Pilar Cernuda, Ana Peleteiro ou Xosé Manuel Piñeiro, e por iso Smith non vacilou en estirar o desprezo cara ao presidente da Xunta: «Tanto homenaxe todos os anos a ese racista, antiespañol e xenófobo de Castelao pegóuselle tanto que vai haber que chamarlle Alberto Feijóo Castelao». Así o recolle un vídeo dun veciño que o gravou de lonxe e onde se ve como unhas mozas levan as mans á cabeza e increpan ao secretario de Vox: “Burricán!”, “Animal!” e “Cazurro!”.

[Puedes seguir leyendo este artículo en castellano aquí]

Castelao loitou toda a súa vida polo espertar do pobo galego. Representa unha das personalidades máis prolíficas da historia galega e máis estudadas nas escolas da comunidade. Desde a súa infancia a vida do narrador está unida á emigración. Naceu en Rianxo o 30 de xaneiro de 1886 e emigrou a Arxentina para reunirse co seu pai ata 1900, cando retornaría a Galicia para cursar os seus estudos e o preparatorio de Medicina en Santiago de Compostela. Nesa época abordou a súa afección pola pintura, concretamente orientada á caricatura, e ilustrou e deseñou portadas de libros e tamén gañou premios cos seus óleos, un deles, a Exposición Rexional Galega.

En 1911 editou o xornal El Barbeiro Municipal e un ano despois uniuse ao movemento agrarista Acción Galega, aínda que continuaría coas súas exposicións pictóricas. En 1916, un ano crave na súa vida, incorpórase ás Irmandades da Fala e inicia a elaboración de A Nosa Terra participando en asembleas nacionalistas. En 1918 aproba unhas oposicións ao corpo técnico do Instituto Xeográfico e Estatístico e empeza a escribir para El Sol de Madrid.

En 1922 publicou unha novela curta, Un ollo de vidro. Memorias dun esquelete, e en 1926 o seu primeiro libro, Cousas, composto de relatos breves. Foi nomeado como deputado nas Cortes Constituíntes da II República en 1931 e en 1934 publicou unha das súas novelas máis celebres, Os dous de sempre. Ingresou na Real Academia Galega e participou na redacción do Estatuto de Autonomía que non chegou a ser aprobado polo estalido da Guerra Civil. A conspiración militar sorpréndeo en Madrid o 15 de xullo, onde acudiu para facer entrega do Estatuto galego ás Cortes. Despois do golpe do estado contra a República, Galicia estaba en mans das armas.

Coa derrota republicana Castelao quixo exiliarse en Buenos Aires pola gran cantidade de poboación galega emigrada e traballou de lonxe polo idioma e a cultura galega. En 1941 estreou a súa famosa peza teatral Os vellos non deben de namorarse. En 1944 constitúese en Montevideo o Consello da Galiza e nomeouse a Castelao como presidente. En 1946 foi nomeado ministro do Goberno de José Giral. Durante eses anos en Arxentina publicou Cincuenta homes por dous pesos (1940) e Sempre en Galiza (1944), obra canon pola que se lle considera o «pai» do nacionalismo galego e onde se inclúen artigos e ensaios do político.

A obra literaria do escritor esta practicamente redactada en galego e así o defendeu nos seus textos, mirando desde o outro lado do charco con morriña á súa terra, á que non regresaría: «Ningún idioma alleo -por ilustre que sexa- poderá expresar en nome do noso os íntimos sentimentos, as fondas dores e as perdurables esperanzas do pobo galego: se aínda somos diferentes e capaces de existir, non é máis que por obra e graza do idioma».


Este artigo publicouse orixinariamente en castelán en Público como parte dun acordo de colaboración con este periódico. Aquí podes atopar máis artigos de Público en Luzes.
cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail