Mufest

Celebrouse ao cabo a IV edición do MUFEST (Festival de Cine Feito por Mulleres) en versión on-line (Festhome 17-19/12 2020) porque a edición presencial, inaugurada en Compostela o 10 de marzo, viuse truncada pola Covid 19. Un festival que recibiu 627 filmes de 51 países. De aí seleccionouse un palmarés de 18 obras.

Importan este tipo de festivais para ver e facer ver ás mulleres cineastas, tamén postergadas e preteridas respecto dos varóns do gremio. Seguimos comprobando que, malia os enormes avances na conciencia das mulleres da súa valía e capacidade en todas as ordes da vida, a presenza e visibilidade delas nos postos de dirección segue a ser pequena.

Os datos de CIMA (Asociación de Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales) de 2018 son elocuentes: só un 23,7 % das longametraxes de produción española contaron cunha muller no seu guión ou dirección. A presenza de varóns: produción 74%, dirección 88%, longametraxes ficción 91%, guión 87%, montaxe 80%, son 93%, efectos especiais 99%. Nos Premios Mestre Mateo 2020, de 16 coguionistas, 4 son mulleres (25%). Ningunha directora de filmes de ficción. En documentais houbo paridade (50%); en produción: de 4 películas, 2 mulleres produtoras e outra máis co-produtora.

Así que a visión das mulleres como guionistas e detrás das cámaras non chega, apenas, ao público. É dicir, que se seguen proxectando visións da realidade, soños ou fantasías moi maioritariamente masculinas, cando elas son, están e teñen cousas que dicir ou teñen que dicir as cousas doutras maneiras. A eito poñendo o foco na vida colectiva, problemas sociais e políticos, os usos dos espazos públicos, a explotación laboral, a violencia específica sobre as mulleres, maternidade, os coidados e como atinxen ás vidas e desde logo á sexualidade e ao desexo.

O xurado do Festival constituído por Laura Gómez, Silvia Modia, Renata Otero, Cora Peña e Marta Piñeiro, acordou os seguintes premios:

Mellor Documental para: Tiempo suspendido (Arxentina-México), de Natalia Bruschtein

Mellor Curtametraxe para: Coffin Décolleté (Exipto), de Nancy Kamal

Mención especial ao Mellor Filme en Galego para: Todas as mulleres que coñezo (Galiza), de Xiana do Teixeiro

Quedou deserto o Premio á Mellor Longametraxe de Ficción por non ter sido seleccionada ningunha polo comité de preselección do festival.

A memoria, xa desmemoriada, de Laura Bonaparte, á que axuda a reconstruír a vida, a loita, a desaparición e asasinatos de fillos na Arxentina de Eva Perón e de Videla a súa neta, Natalia Bruschtein, directora do documental. As migracións, os centos e milleiros de seres humanos que soportan vidas dificilísimas sen perder a coraxe que nos conta Isabel Muradás en De Norte a Sur. Georgina Cisquella fainos saber das camareiras de hotel, dos seus traballos, salarios, enfermidades laborais. As kellis, sobre as que «descansa» tanto goce de turismo e ocio en Hotel Explotación.

Fotograma de «Todas as mulleres que coñezo”

En Todas as mulleres que coñezo, escoitamos falar das incomodidades, rabias e medos que viven nos espazos públicos: bares, rúas e outros lugares de ocio por causa de homes que entenden pouco o que é respecto e liberdade. O abuso infantil e a resposta das rapaciñas. A violación dun amigo nunha noite de borracheira. O abuso dun funcionario corrupto que tenta atrapar a unha migrante con «favores sexuais» (vaia conceptito) para darlle o DNI. Unha nai libanesa que todos os días fai a comida favorita do fillo (desaparecido) por se, talvez, el volve hoxe. Sexo limpo na que trunfa o desexo e o sexo por sobre a neurose de limpeza. O casamento da nena que ve os preparativos dunha voda sen saber que ela é a vítima propiciatoria, da exipcia Nancy Kamal. Historias de vaxinismo en Madrinas. A insoportable vida dunha nai e esposa dun impedido ao que coidar. A curiosa historia de Cielito lindo. Nove pasos cun sorprendentísimo final, ou a bela historia de Adondar a lingua, de Celia Parra.

Non colle todo. Aí os máis dos temas, que non o enfoque. Iso quere ver os filmes. Falamos diso. Revelar e desvelar as creación das mulleres, neste e noutros eidos, importa. Seguen todas as inercias deixándoas nunha cativa existencia.

ELAS saben da realidade; teñen soños e fantasías; teñen desexos e a maioría goza do sexo.

Homes e mulleres de calquera clase e condición desenvolveríanse máis e mellor se coñecesen desde crianzas máis obras (e escoitasen máis voces) de mulleres no canto dese exceso de masculinismo que venta desde os catro puntos cardinais.

 

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail