As miudanzas que nos alimentan

Entre disfraces e troula, orellas e filloas, non podo evitar pensar que hai unha teima innecesaria nos premios do cine en contraprogramar (ou copiar, directamente) a época da matanza. Non é isto un símil mal tirado do caso Karla Sofía Gascón (escribiría sobre ela, pero queda algo que dicir?), senón que o avituallamento para poder desfrutar do cocido típico desta época comezou aló por novembro-decembro (Premios do Cine Europeo, Forqué), pasando por xaneiro (Globos de Ouro, Feroz, Critics’ Choice) e rematando en febreiro-marzo (César, Bafta, Goya, Oscar, Mestre Mateo). É certo que a maioría de casas, coa xente emigrada da aldea, axéitase aos festivos nacionais para honrar o santo patrón do porco, porque as prioridades son as prioridades e non somos nós os primeiros en facer da Constitución papel mollado, pero hai lugares onde esta tradición se leva a cabo en diferentes datas entre novembro e febreiro. A única condición: que sexa sempre antes do Entroido.

Cando falamos de premios do audiovisual adoitamos irnos a eventos magnificentes, pero igual que o cocido hai que planificalo polo miúdo con antelación, son as pequenas cousas as que manteñen vivo o cine, que non é o mesmo que o espectáculo do cine. Do porco todo se aproveita, e as miudanzas quizais non locen tanto coma o solombo ou a zorza, pero sen corazón, fígado ou pulmóns, o resto non existiría.

Este xoves 6 de marzo preséntase a programación ao completo da Mostra Internacional de Cinema Etnográfico, que terá lugar entre o 12 e o 16 deste mes en Santiago de Compostela, co Museo do Pobo Galego, o Teatro Principal e NUMAX como sedes da programación. A MICE cumpre 20 anos de compromiso co cinema etnográfico e a antropoloxía audiovisual, sendo un festival único no seu xénero en toda Galicia e un dos poucos a nivel estatal. E, a pesar diso, ten que facerse espazo a cotobeladas co resto de eventos cinematográficos da época.

Este ano poñerá o foco nun dos filmes fundacionais do cinema galego, O carro e o home, un documental de escasos 11 minutos que forma parte do legado que o etnógrafo ourensán Xaquín Lorenzo, Xocas, deixou ao Museo do que foi fundador e primeiro presidente do seu Padroado, e que serviu de inspiración para o nacemento da propia MICE. A cinta orixinal foi realizada en 1940 con guión de Xocas e Antonio Román e en 1980 fíxose unha nova montaxe cunha sonorización menos folclorizada en colaboración co cineasta Eloy Lozano, con texto e locución do propio Xocas. Esta segunda versión protagonizará a sesión inaugural do 12 de marzo no Teatro Principal, nun acto de homenaxe ás persoas que iniciaron a cinematografía galega e que viron no cinema un xeito de colaborar co patrimonio cultural do país, que contará coa participación de Pepe Coira, historiador do cinema galego e coñecedor do filme e da obra dos seus artífices.

Entre a programación da MICE tamén cómpre salientar a sección paralela Lindes, que se estreará o 13 de marzo coa proxección de SALVAXE, SALVAXE, gañador da Biznaga de Prata ao Mellor Documental na 27a edición do Festival de Málaga, e cun coloquio posterior co seu director o sábado 15; a sección Impropias, un espazo específico para o cinema realizado ou producido por mulleres que este ano contará coa guionista e directora de cinema letoa Laila Pakalnina (Liepaja, 1962), creadora dun cine afastado da solemnidade que repasa o absurdo de certas situacións con humor, e que presentará seis das súas pezas e conversará coas persoas asistentes ás proxeccións; ou o ciclo MICE Petís, a sección didáctica para centros escolares con proxeccións presenciais e/ou virtuais, onde haberá contidos para o alumnado desde infantil ata bacharelato.

As entradas serán gratuítas e estarán dispoñibles a partir do 6 de marzo, e todas as sesións contarán con subtitulado en galego.

Porque nesta época de Entroido, tan nosa, cómpre lembrar cales son as grandes miudanzas que nos alimentan.

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail