A Coruña.- Os veciños da parroquia de Bembrive, en Vigo alertan de que o proxecto de autovía que planea o Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible para unir a cidade coa localidade do Porriño, no seu cinto industrial, esnaquizará o seu patrimonio cultural e natural e cambiará por completo o seu modo de vida.
Trátase da ampliación da A-52, a autovía que une o sur de Galicia con Castela e León e con Madrid, nun percorrido duns 11 quilómetros que mellorará as conexións de Vigo e que permitirá aos condutores sortear unha zona infestada de perigosas curvas que se converteu nun dos tramos con máis accidentes de tráfico de todo o Estado.
A mellora é unha Vella demanda dos vigueses e supoñerá unha obra colosal que o Ministerio de Óscar Puente calcula custará ao redor de 390 millóns de euros. É dicir, 55 millóns máis que os orzamentos municipais do Concello para todo o ano 2025.
A cambio, construiranse tres tramos de autovía, un deles un túnel. Segundo os afectados, terán un enorme impacto ambiental e sobre a riqueza histórica da parroquia e, especialmente, sobre as súas vidas.

«Creo que por ese diñeiro hai políticas moito máis necesarias en Galicia e en España, obras que aposten polo futuro e non polo pasado, como o metro, o ferrocarril, o transporte colectivo», di Roberto Estévez, veciño da localidade e portavoz do colectivo Bembrive en Pé.
A poboación, onde viven 4.400 persoas, non é un barrio de Vigo, e é posible que algúns dos seus habitantes se molesten se llo describen así. En realidade é unha entidade local menor, unha figura administrativa que conservan algúns entes territoriais de España de ámbito inferior á provincia, e que só teñen outras oito parroquias galegas con alcalde pedáneo propio.
Bembrive está situado no val do río Eifonso, xunto a un idílico parque natural de 100.000 metros cadrados cunha gran diversidade de especies animais e vexetais –aves, anfibios, bolboretas, libélulas, chopos, salgueiros, roseiras silvestres…–, e conta cunha igrexa románica de inspiración celta do século XII que no seu día albergou un mosteiro medieval, así como castros, xacementos arquelóxicos do neolítico e da idade de ferro, e hórreos e muíños catalogados e protexidos.
Alegacións
Nas alegacións que preparan ao estudo de impacto do proxecto, en exposición pública desde o pasado 18 de decembro, os veciños alertan de que a autovía ameaza a biodiversidade do val e todo o seu patrimonio natural, histórico e arquitectónico; obrigará a expropiar decenas de vivendas e terreos; provocará contaminación ambiental e acústica; alterará as captacións de auga para regadío e abastecemento da poboación, e modificará irreversiblemente a rede de camiños tradicionais que vertebran a parroquia, fragmentando o seu territorio e rompendo o tecido familiar e comunitario sobre o que se sustenta.
O pasado xoves, o vehículo da alcaldesa pedánea, Patricia Otero, do PSOE, quen se mostrou a favor do proxecto, apareceu cunha enorme diana vermella pintada con espray sobre un dos laterais. «É intolerable», cualificou o tamén socialista Abel Caballero, rexedor de
A sede administrativa e de Goberno de Bembrive / Foto: Entidade Local Menor de BembriveO día anterior, Caballero recibira aos afectados, e aínda que asegura que vai estar ao seu lado para garantir que se respectarán e protexerán «os seus dereitos», confirmou que, a pesar das críticas, tamén da oposición no Parlamento de Galicia, a autovía «vaise facer». Os veciños, con todo, repróchanlle que non os tiveron en conta nin consultado para o proxecto. «Somos parte de Vigo, pero Vigo non nos trata así senón coma se fósemos un lugar de paso», di Roberto Estévez.
O PP pediu a pasada semana ao Goberno que estude trazados alternativos ao aprobado por Transportes, aínda que o certo é que o Ministerio descartou xa outros dous. O elixido é «o máis recomendable», di o equipo de Óscar Puente, que con todo non aclara cales eran as outras opcións, nin se tiñan unha menor afectación sobre a natureza, a paisaxe e a riqueza patrimonial da zona.
5.366 accidentes e 15 mortos en 19 anos
Si lembran que a ampliación da autovía permitirá acabar cos puntos negros da conexión actual, que ten os índices de sinistralidade máis elevados de Galicia. Segundo a Delegación do Goberno, nos últimos 19 anos producíronse entre Vigo e O Porriño 5.366 accidente de tráfico, con 15 mortos, 64 feridos graves e 3.800 feridos leves.
O BNG, pola súa banda, reclamou que se libere de peaxe a AP-9, a autoestrada de pago que une Ferrol coa fronteira portuguesa, e que xa enlaza ambas as localidades a un prezo de 6,40 euros o traxecto de ida e volta. Para calquera dos miles de traballadores que o percorren a diario, empregar esa alternativa máis segura supón un gasto mensual de 128 euros.
Roberto Estévez, portavoz de Bembrive en Pé: «Somos parte de Vigo, pero Vigo non nos trata así senón coma se fósemos un lugar de paso»
A AP-9 está amortizada hai decenios, pero segue en mans dunha concesionaria propiedade do Grupo Itínere, Audasa, que factura case 100 millóns de euros ao ano en peaxes en Galicia e que, segundo os últimos datos dispoñibles, obtivo beneficios de case 40 millóns só nos seis primeiros meses de 2024.
Transporte público de calidade
Os veciños, segundo explica o portavoz de Bembrive en Pé, apoian a liberación da peaxe da AP-9, pois consideran que desafogaría boa parte do tráfico da zona e que se reducirían os accidentes. E sosteñen que o problema do tramo actual de estrada quedaría solucionado se se investise na mellora da seguridade das curvas e se se apostase polo transporte público de calidade mediante unha planificación adecuada.
Con todo, o subdelegado do Goberno en Pontevedra, Abel Losada, descartou que o pasado venres que o Executivo se vaia a reformular o proxecto, e mostrouse tallante sobre o asunto: as alternativas que expoñen os veciños e a oposición «non resolverían nada», asegurou, porque a AP-9 ten un traxecto máis longo e non conta cunha entrada «funcional» a Vigo. A nova autovía, dixo Losada, «é unha obra irrenunciable» e «vital para a cidade e a súa área metropolitana», e farase tal e como está proxectada.